Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tarikh : 28 Mac 2011
Masa : 0730-0800 pagi
Tahun : Tahun 2
Bil Murid-murid: 12 Orang
Tema : Destinasi Pelancongan
Tajuk : Mari Melancong
Huraian Pelajaran
Fokus Utama : 1.2 – bertanya dan menjawab sesuatu perkara
Aras 2 (a) – menjawab soalan secara bertatasusila dengan menggunakan
ungkapan yang betul.
Fokus Sampingan : 2.1 – bercerita dengan menggunakan kata, frasa, ayat serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas
Aras 2 (i) – menceritakan cerita yang didengar dan ditonton dengan menggunakan sebutan dan intonasi yang betul.
Sistem bahasa :
(i) Tatabahasa : Kata Hubung ( dan, kerana, sambil)
(ii) Kosa Kata : taman, melancong, Negara, pulau, pengalaman.
Pengisian Kurikulum:
(i) Ilmu : Kajian Tempatan
(ii) Nilai Murni : Patriotisme
(iii) Kemahiran berfikir : menjana idea
(iv) Kecerdasan Pelbagai : Naturalis, Visual
-4-
(v) Teknologi Maklumat Komunikasi : Slaid, internet
(vi) Kajian Masa Depan:
(vii) Pengetahuan Sedia Ada: Murid pernah melancong bersama keluarga ke tempat peranginan
(viii) Alat Bantu Mengajar : Laptop
(ix) Bahan Bantu Mengajar : Lembaran Kerja.
Langkah | Isi pelajaran | Aktiviti | Nota / BBM / ABM | |
Guru | Murid | |||
Set induksi ( 4 minit) | - Tayangan slaid - Lagu kenali Malaysia | - Guru menayangkan video dan menyuruh murid menyanyikan lagu “ Kenali Malaysia” - Guru menayangkan slaid tentang destinasi pelancongan yang terdapat di Malaysia - Guru bersoal jawab murid mengenai pengalaman murid melancong ke destinasi pelancongan | - Murid menyanyi dengan penuh semangat - Murid memberi respon terhadap slaid yang ditayangkan - Menceritakan pengalaman melancong ke tempat menarik | ABM - Laptop BBM - Lirik lagu “Kenali Malaysia” |
Langkah 1 ( 8 minit) | - Petikan dalam buku teks | - Guru meminta murid membaca petikan secara kelas, kumpulan dan individu. - Guru bersoal-jawab secara lisan berkenaan isi kandungan teks. | - Murid membaca dengan kuat teks prosa dengan sebutan dan intonasi yang betul - Murid menjawab soalan yang di kemukakan guru dengan ungkapan bertatasusila | ABM - BBM -buku teks |
Langkah 2 (15 minit) | - Kosa kata - Kata hubung | - Guru menerangkan sistem bahasa yang dipelajari iaitu kata hubung. -Guru membahagikan murid kepada empat kumpulan kecil.Setiap kumpulan diagihkan dengan satu lembaran kerja yang berlainan soalannya. Guru meminta murid membuat perbincangan dalam kumpulan dengan merujuk nota untuk menjawab tugasan.Guru membimbing murid menyelesaikan tugasan. - Pembentangan hasil tugasan | - Murid bergerak dalam kumpulan masing-masing. - Mengisi tempat kosong dengan kata hubung dalam lembaran kerja yang diedarkan guru melalui perbincangan - Membentangkan hasil perbincangan | ABM - Lembaran kerja BBM - Buku teks |
Penutup (3minit) | - | - Guru merumuskan isi pelajaran pada hari ini - Guru menyuruh murid menyanyikan lagu “ Kenali Malaysia” | - Murid memberi respon terhadap arahan guru - Murid menyanyi dengan penuh semangat | ABM - Laptop |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan